Klinik Psikoloji

Uygulamalı Eğitim:

İHU psikoloji bölümü Başakşehir’de erken bir dönemde öğrencilerin, staj, uygulama veya gözlem yapmalarına fırsat veren bir ruh sağlığı kliniğine sahip olacaktır.

Karşılaştırmalı Eğitim İmkanı:

İHU psikoloji bölümü sadece Türkiye’nin Batı’sındaki kültürlerde yer alan psikolojik çalışmaları yeterince tartışmadan olduğu gibi ülkesine taşıyan bir konumun ötesine geçerek çalışmaların yerelleşmesine, kültürel değerlerimizle uyumlu kılınmasına özel önem vereceği gibi, aynı zamanda Türkiye’nin doğusundaki kültürlerin ve Türk-İslam geleneğinin insanın doğası ve ruhsal iyiliği konusundaki görüşlerine de yer verecektir.

Arapça ve İngilizce Dil Eğitimi İmkanı:

Öğrencilerimizi zorunlu İngilizce dilinin yanında aynı zamanda ikinci bir dil öğrenmeye özellikle teşvik edileceklerdir. Ücretsiz bu dil kurslarından isteyen öğrenciler yararlanarak uluslararası bir akademisyen kimliğini daha kolay elde edebileceklerdir.

Burslu Asistanlık İmkânları:

Yüksek güdüyle başarılı çalışmalar çıkaran öğrencilerimiz, kendilerine sağlanacak ve yaşamlarını sürdürebilecek burslar karşılığında proje veya öğretim asistanı olarak eğitim aldıkları kurumda erken dönemde kıdemli bir öğretim üyesinin gözetiminde akademik çalışmalara ve ders vermeye başlayabileceklerdir.

Akademik Kadronun Niteliği:

İHÜ Psikoloji Bölümü öğretim üyelerin Türkiye’nin en güzide üniversitelerinden mezun olan, yurt dışı eğitimli, uluslararası yönü güçlü olan deneyimli akademisyenlerden oluşmaktadır. Öğretim üyeleri bu deneyimlerini öğrencileriyle paylaşmak istemektedirler.

Uluslararası Eğitim İmkânları:

İHU psikoloji öğrencileri bir kurum politikası olarak belirli dönemlerde gelişmiş ülkelere giderek oralarda uluslararası eğitim alma imkânına sahip olacaklardır. Diğer taraftan İbn Haldun üniversitesinin öğrenci kontenjanlarının %35 yabancı öğrencilere tahsis edileceği için bütün öğrencilerimiz tam bir uluslararası ortamda yetişme imkânına sahip olacaklardır.

Araştırma Projeleri:

İHÜ bir araştırma üniversitesi olarak tasarlandığı için psikoloji bölümü öğrencileri en kısa sürede bölümünde yürütülen bir araştırma projesinde araştırmacı olarak yer almaya teşvik edilecektir. Bunun için öğrencilerin birer araştırmacı olarak yetiştirilmesi psikoloji bölümünün öncelikleri arasında yer alacaktır.

Program Koordinatörü: Prof. Dr. Medaim Yanık

Programın Amaçları:

Son yıllarda istatiksel olarak bakıldığında psikolojik rahatsızlıkların toplumlarda ve dünya genelinde giderek yaygınlaştığını görmekteyiz. İnsanların birçoğu günlük hayatlarını etkileyen sorunlarından yakınmakta ve bu sorunların çözümü için bir kaynak arayışına girerek uzman desteğine başvurmaktadır. Günümüzde eğitim, sağlık ve hatta ticari sektörler de dahil olmak üzere birçok farklı kurumda psikolog bulundurmak neredeyse kaçınılmaz hale gelmiştir. Özellikle de içinde yaşadığımız çağ ve coğrafya yaşanan savaşların şiddeti ve bu savaşların çok daha geniş kitleleri etkilemesiyle ruh sağlığı alanında yetişmiş uzmanlara duyulan ihtiyacı artırmaktadır. Savaşlar, doğal afetler, terör olayları insanların yaşamlarını derinden etkilemekte ve bu durumlarda psikolojik ilk yardım ve psikososyal destek çalışmalarının önemini artırmaktadır. Ne yazık ki gerek ülkemizde, gerek dünya genelinde ruh sağlığı alanında açık vardır. Bu alanda yetişmiş uzman sayısı duyulan ihtiyacı karşılamamaktadır. Dünya Sağlık Örgütü de buna binaen son yıllarda ruh sağlığı alanındaki açığa dikkat çekmek ve bu açığı kapatmak için çalışmalar yapmaktadır.

Klinik psikoloji yüksek lisans programının amacı ruh sağlığı alanında yaşanan bu açığı kapatmak için daha çok uygulamaya dönük bir eğitim vermektir. Psikoloji lisans eğitiminin pratik alanda uygulama yapmaya yeterli düzeyde olmadığı bugün bütün dünyada kabul görmekte ve bilhassa sağlık sektöründe çalışabilecek yeterliliğe sahip olmak için birçok ülke klinik psikoloji üksek lisansını şart koşmaktadır. Bizim ülkemizde de uzman psikolog ünvanını alabilmek için klinik psikoloji alanında yüksek lisans şartı aranmaktadır. Bütün bu saydığımız sebeplerden dolayı İbn Haldun Üniversitesi olarak ülkesine ve içinde yaşadığı coğrafyaya hizmet edebilecek donanımlı uzmanlar yetiştirmek hedefiyle klinik psikoloji yüksek lisans programını sizlere sunuyoruz. Bu program ruh sağlığı alanda çalışmak ve uygulamaya yönelik ilerlemek isteyen lisans mezunlarına teorik ve pratik becerilerini eş zamanlı artırma, bir yandan eğitim alırken bir yandan da öğrendiklerini süpervizör gözetiminde uygulama ve alanda çalışabilmek için gerekli olan bilgi,becer ve aynı zamanda etik bilinç ve sorumluluğu kazandırmayı hedeflemektedir.

Programın Kapsamı:

Program kapsamında öğrencilere Bilişsel-Davranışçı Terapi (BDT) temelli bir eğitim verilecektir. Programın omurgasını oluşturan klinik uygulama, psikolojik değerlendirme, psikoterapötik görüşme becerileri derslerinin yanı sıra bir çok alanda seçmeli ders imkanı da sunulmaktadır. Öğrencilerin programdan başarıyla mezun olabilmeleri için gerekli olan süpervizyon ve tezi tamamlamaları gerekmektedir.

Programın Hedef Kitlesi:

Klinik Psikoloji Yüksek Lisans programı temel olarak:

  • Ruh sağlığı alanında sahada aktif olarak yer almak ve bu alanda teorik ve pratik yetkinliğe sahip olmak isteyenler;
  • Yeterli donanıma sahip olup kendi kliniğini açmak veya hastanelerde ve özel kurumlarda psikolog ünvanıyla çalışmak isteyenler;
  • Psikopatoloji ve psikoterapi alanına ilgi duyan ve bu alanda akademik çalışmalar yapmayı hedefleyen katılımcıları hedeflemektedir

Klinik Psikoloji Yüksek Lisans programı, alanında uzmanlaşmış, teori ile uygulamayı bir arada yürüten ve içerisinde psikiyatr ve uzman psikologların yer aldığı psikoloji lisans ve yüksek lisans programlarında deneyim sahibi bir akademik kadro tarafından yürütülür.

Prof. Dr. Medaim Yanık
Prof. Dr. Üzeyir Ok
Prof. Dr. Mücahit Öztürk
Yrd. Doç. Dr. Senem Eren
Yrd. Doç. Dr. Burcu Uysal

Program İçeriği:

Klinik Psikoloji yüksek lisans programında alınması gereken zorunlu ve seçmeli derslerin kodu, adı ve kredisi aşağıda gösterilmiştir.

 

I. Yarıyıl
Ders Kodu Ders Adı Teori Uygulama Kredi AKTS
PSY 521 İleri Psikopatoloji 3 0 3 8
PSY 531 Klinik Görüşme ve Danışmanlık Becerileri 3 0 3 8
PSY 511 Bilişsel Davranışçı Psikoterapi I 3 0 3 8
PSY 501 Klinik Psikolojide Araştırma Yöntemleri ve Etik 3 0 3 8
PSY … Seçmeli Ders 3 0 3 8
Toplam 15 40
II. Yarıyıl
Ders Kodu Ders Adı Teori Uygulama Kredi AKTS
PSY 512 Bilişsel Davranışçı Psikoterapi II 3 0 3 8
PSY 524 Çocuk ve Ergen Psikopatolojisi 3 0 3 8
PSY 508 Klinik Psikolojide İstatistik 2 1 3 8
PSY 500 Seminer 3 0 0 8
PSY … Seçmeli Ders 3 0 3 8
Toplam 12 40
III. Yarıyıl
Ders Kodu Ders Adı Teori Uygulama Kredi AKTS
PSY 533 Psikolojik Değerlendirme 3 0 3 8
PSY 535 Klinik Uygulama ve Süpervizyon I 0 2 1 8
PSY 537 Klinik Uygulama ve Süpervizyon II 0 2 1 8
PSY 599 Tez 0 0 0 10
Toplam 5 34
IV. Yarıyıl
Ders Kodu Ders Adı Teori Uygulama Kredi AKTS
PSY 542 Psikopatolojinin Biyolojik Tedavileri 3 0 3 8
PSY 538 Klinik Uygulama ve Süpervizyon III 0 2 1 8
PSY 599 Tez 0 0 0 10
Toplam 4 26
Genel Toplam 36 140
ZORUNLU DERSLER
Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı Teori Uygulama Kredi AKTS
PSY 521 İleri Psikopatoloji 3 0 3 8
PSY 531 Klinik Görüşme ve Danışmanlık Becerileri 3 0 3 8
PSY 511 Bilişsel Davranışçı Psikoterapi I 3 0 3 8
PSY 501 Klinik Psikolojide Araştırma Yöntemleri ve Etik 3 0 3 8
PSY 533 Psikolojik Değerlendirme 3 0 3 8
PSY 535 Klinik Uygulama ve Süpervizyon I 0 2 1 8
PSY 537 Klinik Uygulama ve Süpervizyon II 0 2 1 8
Bahar Yarıyılı
PSY 512 Bilişsel Davranışçı Psikoterapi II 3 0 3 8
PSY 524 Çocuk ve Ergen Psikopatolojisi 3 0 3 8
PSY 508 Klinik Psikolojide İstatistik 2 1 3 8
PSY 542 Psikopatolojinin Biyolojik Tedavileri 3 0 3 8
PSY 538 Klinik Uygulama ve Süpervizyon III 0 2 1 8
PSY 500 Seminer Dersi 3 0 0 8
SEÇMELİ DERSLER
Ders Kodu Ders Adı Teori Uygulama Kredi AKTS
PSY 523 Grup Terapisi 3 0 3 8
PSY 540 Psikoterapi ve Kültür 3 0 3 8
PSY 525 Klinik Pozitif Psikoterapi 3 0 3 8
 PSY 543 Cinsel Bozukluklar ve Tedavisi 3 0 3 8
PSY 545 Bağımlılıklar ve Tedavisi 3 0 3 8
PSY 526 Oyun Terapisi 3 0 3 8
PSY 518 İleri Psikoterapi Kuramları 3 0 3 8
PSY 528 Psikodinamik Psikoterapi 3 0 3 8
PSY 546 Eş ve Aile Terapileri 3 0 3 8
PSY 520 Çocuk ve Ergenlerle Bilişsel ve Davranışçı Terapi 3 0 3 8
PSY 534 Çocuk ve Ergenlerde Psikolojik Değerlendirme 3 0 3 8
PSY 522 Pozitif Psikoterapi 3 0 3 8
PSY 530 Anlatı Terapisi 3 0 3 8
PSY 529 Kabul ve Adanmışlık Psikoterapisi 3 0 3 8
PSY 548 Psikolojik Travma ve Tedavisi 3 0 3 8


Zorunlu Dersler

PSY 521 İleri Psikopatoloji

Psikolojik sağlıkla ilgili olarak bio-psiko-sosyal model öğretilir. Diatez-stres modeli çerçevesinde biyolojik ve sosyal yatkınlıklar anlatılır. Genel psikopatoloji ve DSM-IV sınıflandırma sistemindeki tanı kategorileri öğretilir, örnek vakalarda tanılama ve ayırıcı tanılar tartışılır. Bu kapsamda kaygı bozuklukları, disosiyatif bozukluklar, post-travmatik bozukluklar ve duygu durum bozuklukları incelenir.

PSY 531 Klinik Görüşme ve Danışmanlık Becerileri

Psikoterapi görüşmelerinin temel özellikleri öğretilir. Görüşme ortamının düzenlenmesi, danışanın karşılanması, koşulsuz olumlu kabul, saygı, empati, şeffaflık, tepki ve yönlendirmeler, ilk görüşme teknikleri, değerlendirme görüşmeleri, danışmanlık ve yardımın ilkeleri öğretilir, rol oynama tekniğiyle bu konularda beceri kazandırılır.

PSY 511 Bilişsel Davranışçı Psikoterapi I

Bilişsel Davranışçı Terapi’nin temel kavramları ve yöntemleri yanında felsefesi ve insan modeli öğretilir.

PSY 501 Klinik Psikolojide Araştırma Yöntemleri ve Etik

Deneysel araştırmalarda kullanılan çeşitli yöntemlerin ve bulguların çözümlenmesinde kullanılan istatistiksel tekniklerin detaylı öğretimini içerir. Derste, çeşitli deneysel ve yarı-deneysel tasarımlarla birlikte parametrik ve non-parametrik teknikler incelenir.

Psikoloji mesleği ile ilgili dünya normlarını belirleyen APA ve EFPA’nın etik ilkeler ve standartları gözden geçirilir, mesleki uygulama, eğitim ve araştırma faaliyetleriyle ilgili etik standartlar öğretilir, etik ihlal örnekleri üzerinden tartışılır.

PSY 512 Bilişsel Davranışçı Psikoterapi II

Bilişsel Davranışçı Terapi’nin her psikopatolojiye özgü yaklaşımı ve uygulamadaki özellikleri öğretilir.

PSY 524 Çocuk ve Ergen Psikopatolojisi

Bu derste çocuk ve ergen psikolojisi etiyolojisi konusunda genel bir bilgi sunulur. Çocuk-ergen ve aileleri ile çalışılırken kullanılabilecek değerlendirme yöntemleri ve farklı terapi yaklaşımları konusunda kuramsal bir arka plan kazandırılması amaçlanmaktadır.

PSY 508 Klinik Psikolojide İstatistik

Bu çalışmada öğrenciler betimsel ve çıkarımsal istatistik bilgisine ileri düzeyde sahip olurlar ve bunu araştırmalarında kullanmayı öğrenirler.

PSY Psikolojik Değerlendirme

Psikolojik değerlendirme yöntemlerinin teorik ve pratik özellikleri öğretilir. Psikometrik ölçekleri uygulama ve yorumlama konusunda kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi ve beceri kazandırılır.

PSY 535 Klinik Uygulama ve Süpervizyon I

Bir klinik ortamda, denetimli (süpervizyonlu) bir uygulamayı içerir. Terapi, teşhis ve değerlendirme ile ilgili çeşitli becerilerin geliştirilmesine önem verilir.

PSY 537 Klinik Uygulama ve Süpervizyon II

Bir klinik ortamda, denetimli (süpervizyonlu) bir uygulamayı içerir. Terapi, teşhis ve değerlendirme ile ilgili çeşitli becerilerin geliştirilmesine önem verilir.

PSY 538 Klinik Uygulama ve Süpervizyon III

Bir klinik ortamda, denetimli (süpervizyonlu) bir uygulamayı içerir. Terapi, teşhis ve değerlendirme ile ilgili çeşitli becerilerin geliştirilmesine önem verilir.

PSY 542 Psikopatolojinin Biyolojik Tedavileri

Psikopatolojileri açıklayan biyolojik yaklaşımlar ve psikoterapiyi desteklemede kullanılan ilaçlar tanıtılır ve farmakolojik özellikleri öğretilir.

Seçmeli Dersler

PSY 523 Grup Terapisi

Grup terapisinin teorik alt yapısı ve kuramların içerikleri öğretilirkengrup terapisinde kullanılan ilkeler ve süreçler de öğretilir.

PSY 540 Psikoterapi ve Kültür

Kültürel özelliklerin psikopatolojiler ve psikoterapi üzerindeki etkisi öğretilir.

PSY 525 Klinik Pozitif Psikoterapi

Pozitif Psikolojik yaklaşımının temel ilkeleri, insan modeli ve uygulama örnekleri öğretilir.

PSY 543 Cinsel Bozukluklar ve Tedavisi

Cinsel sorunlar, cinsel işlev bozuklukları ve cinsel terapi bilişsel davranışçı terapi üzerinden öğretilir.

PSY 545 Bağımlılıklar ve Tedavisi

Bağımlılık hakkındaki teoriler, bağımlılık döngüsü, bağımlılık kriterleri öğretilir. Bağımlı danışan ile nasıl terapötik ilişki kurulur ve yürütülür gibi konularda bilgi verilir.

PSY 526 Oyun Terapisi

Oyun terapisinin temel ilkeleri ve uygulama süreçleri öğretilir.

PSY 518 İleri Psikoterapi Kuramları

Tarihsel olarak psikoterapi kuramları ele alınır. Psikoterapi kuramlarının genel insan ve zihin modelleri, değişimde odaklandıkları nokta, terapistin konumu, değişimde terapistin ve görüşmecinin sahip oldukları roller ve sorumluluklar hakkında karşılaştırmalı incelemeler yapılır.

PSY 528 Psikodinamik Psikoterapi

Psikodinamik Psikoterapi yaklaşımının temel ilkeleri, insan modeli ve uygulama örnekleri öğretilir.

PSY 546 Eş ve Aile Terapileri

Eş ve aile terapileri ve modelleri öğretilir.  Terapi uygulamaları süpervizyon denetiminde yapılır.

PSY 520 Çocuk ve Ergenlerle Bilişsel ve Davranışsal Psikoterapi

Yaygın gelişimsel bozukluğa sahip veya üstün zekalı çocuklarla psikoterapi öğretilir.

PSY 534 Çocuk ve Ergenlerde Psikolojik Değerlendirme

Çocuk ve ergenlerde sıklıkla kullanılan psikolojik değerlendirme araçlarının uygulanması ve yorumlanması öğretilir.

PSY 522 Pozitif Psikoterapi

Pozitif Psikoloji ekolünün psikoterapi yaklaşımı, patolojiye ve tedaviye bakış açısı ve klinik uygulamaya yönelik pratikleri öğretilir.

PSY 530 Anlatı Terapisi

Anlatı terapisinin tarihi, temel kavramları, insana ve patolojiye yaklaşımı ve travma-aile gibi belirli konularda nasıl uygulandığı öğretilir.

PSY 529 Kabul ve Adanmışlık Terapisi

Kabul ve Adanmışlık terapisinin tarihi, temel kavramları, terapi yaklaşımı ve tedavide izlediği yöntem anlatılır.

PSY 548 Psikolojik Travma ve Tedavisi

Travmanın psikolojik etkileri ve bunların tedavisinde uygulanan ve etkinliği ispatlanmış temel teknikler öğretilir.

Programın Başvuru Koşulları

  1. Psikoloji bölümünden mezun olmak.
  2. ALES eşit ağırlıklı puan türünden 70 ve üzeri puan almış olmak.
  3. YDS/E-YDS veya YÖKDİL sınavlarından 70 ve üzeri veya TOEFL-IBT’den 84 ve üzeri puan almış olmak.
  4. Lisans mezuniyet genel not ortalaması en az 2,70 (4 üzerinden) veya 70 (100 üzerinden) olması.

Yukarıda belirtilen şartları sağlayan tüm adaylar programa başvurabilirler, daha sonrasında yapılacak olan yazılı ve sözlü değerlendirmenin sonucuyla beraber genel değerlendirmenin ortalaması alınacak ve adaylar sıralanacaktır. Programda 10 burslu, 10 burssuz öğrenci kontenjanı bulunmaktadır.

Programa Nasıl Başvuru Yapılabilir?

Başvuru süreci iki aşamadan oluşmaktadır.

1- ONLINE BAŞVURU

Adayların programlara başvurularını online olarak yapmaları esas olup,  Online Başvuru Formunu doldurmayan adayların başvuruları kabul edilmeyecektir. Zorunlu alanlar doldurulmadan başvuru işlemi kabul edilemez.

2- BELGE GÖNDERİMİ

Online başvuru yapan adayların özgeçmiş (CV), Niyet Mektubu ve Referans Mektuplarını* 6 Eylül 2017 Çarşamba günü saat 17:00’a kadar sbe@ihu.edu.tr e-mail adresine göndermeleri gerekmektedir. Bahsi geçen belgeleri göndermeyen adaylar mülakata davet edilmeyecektir.

*Referans mektupları referans veren kişiler tarafından sbe@ihu.edu.tr adresine gönderilmelidir. Referans mektuplarının e-mail ile gönderilememesi halinde mektupların kapalı zarf usulüyle imzalı olarak mülakat günü adaylar tarafından Değerlendirme Komitesine verilmesi gerekmektedir. Referans mektupları için bir standart şablon/örnek referans mektubu bulunmamaktadır.

Başvuru süreçleri ile ilgili sorularınız için sbe@ihu.edu.tr adresinden bize ulaşabilirsiniz.

Önemli Hatırlatma: Mülakata davet edilen adayların daha önce sbe@ihu.edu.tr e-mail adresine gönderdikleri özgeçmiş (CV) ve Niyet Mektubu’nu mülakat sırasında yanlarında getirmeleri gerekmektedir.

ÖNEMLİ BİLGİLER

  • Başvuru esnasında mezun durumunda olmayan adayların, Yükseköğretim Kurulu Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği gereğince, kayıt yaptırabilmeleri için kayıt esnasında mezun durumunda olmaları gerekmektedir.
  • Kayıt esnasında, Yükseköğretim Kurulu Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği gereğince, adayların başka bir lisansüstü programda (tezsiz yüksek lisans programları hariç) kayıtlı bulunmamaları gerekmektedir.
  • Yurtdışındaki üniversitelerinden mezun olanlar için, YÖK’ten alınmış  diploma eşdeğerlik belgesi gerekmektedir.
  • Kesin kayıt hakkı kazanan adaylar; online başvuru esnasında girdikleri bilgileri belgeleriyle ibraz etmelidir. İstenen belgeler kayıt esnasında ibraz edilmezse veya belge üzerindeki bilgiler ile online başvuruda verilen bilgiler birebir uyuşmazsa kayıt hakkı iptal edilir.
  • Yüksek Lisans programlarına başvuran adaylar İbn Haldun Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü ve ilgili bölümler tarafından yapılacak yazılı ve/veya sözlü sınavlara girmek zorundadırlar.
  • İngilizce dil belgesi bulunmayan adaylar İbn Haldun Üniversitesi tarafından düzenlenen İngilizce Seviye Tespit Sınavına girebilirler.
  • Temel İslam Bilimleri Yüksek Lisans Programına başvuran ve gerekli dil belgesi bulunmayan adaylar İbn Haldun Üniversitesi tarafından düzenlenen Arapça Seviye Tespit Sınavına girebilirler.

Uluslararası adaylar için;

Eğitim dili Türkçe olan yüksek lisans programlarına başvuran adaylardan, başvuru koşullarına ek olarak Türkçe Yeterlik (TÖMER) Belgesi istenir. Eğitim dili Türkçe olan programlar için  belge kayıt esnasında teslim edilmelidir ve en az (C1) seviyesinde olmalıdır. Türkçe Yeterlik (TÖMER) Belgesi olmayan adaylar İbn Haldun Üniversitesi tarafından düzenlenen Türkçe Seviye Tespit Sınavına girebilirler.

 

Bilgi almak için BURS VE ÜCRETLER sayfasını ziyaret ediniz.
Sorularınızı sbe@ihu.edu.tr adresine iletebilirsiniz.

BAŞVURU